Dagens nöje! :D

Bouna Sera!

Come stai/state?

Då var det dags för detta igen!

Idag så gjorde vi massa roligt :-)

Vi började dagen med att gå till CSCS
för att träffa Åsa och Staffan kl 9.00.
För lite genomgång om vad för
personer och företag/skolor
som finns runt oss.
Och dessa personer som får
detta projekt till verklighet.

Sedan vid runt kl 9.30
så träffade vi Palle och vi fick
göra en riktigt spännande uppgift.

Vi fick skriva ett brev till oss själva
som kommer att skickas hem till oss
om exakt 1år!
Då kommer brevet från mig själv
till mig själv i framtiden.
Detta kommer bli spännande.

När kl var runt kl 11 så fick vi gå ifrån CSCS
och röra oss hemmåt för att sedan
gå till ett hotell som heter "Villa Michelina"
där vi blev bjudna på italiensk mat
av en italiensk kock.

Antipasto (pasta rätten)
Pasta med tomat, oliver och kapris.

Och sedan nästa rätt
som var en gryta med
potatis, tomater, nötkött, timjan, rosmarin, vitvin och rödlök.

Era squisito!!!!!!

När vi var färdiga vid "Villa Michelina"
så var kl runt 15.
Och vi skulle vara tillbaka vid CSCS
vid kl 16.00 för Italienska lektioner.

Vi fick lära oss ord som var de mest
viktiga för just våra arbetsplatser.

Och jag ska jobba i restaurang!
Tro det eller ej så ska jag troligtvist jobba
i köket!!!!
Jag kan laga mat och där med basta!

Verdura, Gelato, Frutta, Riso, Vino, Pasta, Pizza, Pollo, Salumi, Pesce, carne.
Det var de viktigaste som var i köket.
Sedan fick vi lära oss tallrik, glas och bestick
vad det heter.

Sedan fick vi veta när och var vi skulle träffa
våra handledare för första gången.
Imorgon kommer vi att träffa dom.

Dom som ska jobba på plantskola ska träffa sin handledare kl 8.15.
Dom andra två som ska jobba inom restaurang ska dit kl 10.00
De som ska vara på parkarbete ska vara där 12-12.30

Och jag och Elin ska vara vid våran arbetsplats kl 15.00.

HURRA! Jag får sovmorgon! Men jag kommer ändå att gå upp vid kl 8 eller 9.
För att jag vill komma in i morgonrytmen.

Vi sluta våran lektion på CSCS vid kl 17.45 idag!

Jag och en annan gick hemåt medans de andra gick och handlade.
Tack för pratstunden! Det var trevligt :-D


Just ja. När vi hade rasten mellan kl 15 och 16.
Så gick jag och några till, till Coop för att handla lite
småsaker.
Då vågade/ville jag fråga en anställd om dom hade
laktosfri mjölk.
Han som var där förstod vad jag menade och han visade mig.
Fanns dock bara låglaktoshaltig mjölk, men det kan jag dricka ibland.

Jag frågade faktiskt på Italienska. För jag vet vad Laktosfri mjölk heter :D


Tack och hej då!
Just nu saknar jag inte Sverige!
För jag älskar Italien, ska nog stanna här!
Eller komma tillbaka FLERA gånger för att folket här
är helt underbara.
De är inte som "vardagens" svensk.
Italienarna är verkligen hjälpsamma
trots att man inte känner dom!!!


Kommentarer
Postat av: Lena Jonsson

Hej Emil!



Det är bara sååå roligt att lösa om dina och era äventyr i Italien. Jag tror att det kommer bli en fortsatt super bra tid för dig. Lycka till i köket!! Yes, du är en hejare på maglagning!! Varma hälsningar Lena

2012-01-12 @ 21:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0